Siirrytty sivulle
Siirry suoraan sisältöön.

laatukriteerit (digipedagogiikan)

Käsite · Digivisio 2030 sanasto · Luonnos
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/digivisio_2030/concept-19

Termit

  • Suositettava termi, Luonnos
  • Suositettava termi, Luonnos
  • Suositettava termi, Luonnos
Määritelmä
  • (Digivision oma käsite, ks. Huomautus)
Huomautus
  • Opin.fi-palvelua kehitetään erityisesti jatkuvan oppijan tarpeisiin, jolloin oppimisen joustavuus, ja mahdollisuudet valita omaan tarpeeseen sopivia koulutussisältöjä korostuvat. Tavoite on, että jokainen meistä voi tuoda uuden oppimisen ja osaamisen kehittämisen osaksi arkea. Digipedagogiikan laatukriteerit ovat työkalu, joka tukee korkeakouluja laadukkaan koulutussisällön tuottamista jatkuville oppijoille.
  • Laatukriteereitä on viisi:
  • Tutkimusperustaisuus: Koulutussisällöt perustuvat tutkittuun, luotettavaan
  • tietoon.
  • Modulaarisuus: Oppija voi löytää ja valita joustavasti omaan tilanteeseen ja tarpeeseen sopivia sisältöjä.
  • Monimuotoisuus: Koulutussisällöissä otetaan huomioon oppijoiden erilaiset taustat ja elämäntilanteet.
  • Saavutettavuus: Edistetään avointa oppimista ja varmistetaan, että saavutettavuusvaatimukset toteutuvat.
  • Käytettävyys: Korkeakoulujen oppimisalustat ovat johdonmukaisia ja korkeakoulun tasolla suositaan yhtenäisiä rakenteita.
  • Korkeakoulut ovat ottaneet laatukriteerit käyttöönsä hankkeen kuluessa ja soveltaneet niitä omaan työhönsä. Pelisääntöjen lisäksi on luotu "työkirja", joka konkretisoi laatukriteereitä.
  • Hankkeen pelisäännöissä edellytetään, että korkeakoulujen tarjonta täyttää laatukriteerien vaatimukset. Tämä on korkeakoulujen omalla vastuulla. Hanke ei voi valvoa korkeakoulujen laatua.

Tekniset lisätiedot

Sisällöstä vastaa
  • CSC - Tieteen tietotekniikan keskus
Luotu
Muokattu viimeksi
Voit antaa palautetta käsitteestä sanaston vastuuorganisaatiolle.Anna palautetta käsitteestäAloita uuden sähköpostin kirjoitus osoitteeseen digivisio@csc.fi