erityisen tuen päätöksen saanut oppilas
Käsite · OKSA – Opetus- ja koulutussanasto, 3. laitos · Voimassa oleva
URI
https://iri.suomi.fi/terminology/oksa/c228Termit
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Ei suositettava synonyymi, Voimassa oleva
- Ei suositettava synonyymi, Voimassa oleva
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Ei suositettava synonyymi, Voimassa oleva
- Ei suositettava synonyymi, Voimassa oleva
- Suositettava termi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Synonyymi, Voimassa oleva
- Ei suositettava synonyymi, Voimassa oleva
- Ei suositettava synonyymi, Voimassa oleva
Määritelmä
- perusopetuksenAvaa uuden ikkunan sivulle perusopetuksen oppijaAvaa uuden ikkunan sivulle oppija, joka on oikeutettu erityiseen tukeen (1)Avaa uuden ikkunan sivulle erityiseen tukeen (1), ammatillisen koulutuksenAvaa uuden ikkunan sivulle ammatillisen koulutuksen oppija, joka on oikeutettu erityiseen tukeen (2)Avaa uuden ikkunan sivulle erityiseen tukeen (2) tai lukiokoulutuksenAvaa uuden ikkunan sivulle lukiokoulutuksen oppija, joka on oikeutettu erityisopetukseen (2)Avaa uuden ikkunan sivulle erityisopetukseen (2)
Huomautus
- erityisen tuen päätöksen saanut oppilas / erityisoppilas: Vuonna 2011 voimaan tulleen perusopetuslain ( 628/1998Avaa uuden ikkunan sivulle 628/1998 ) muutokset toivat mukanaan muun muassa käsitteet erityinen tuki (1)Avaa uuden ikkunan sivulle erityinen tuki (1) ja erityisen tuen päätös. Uusien käsitteiden myötä ei ole enää suositeltavaa käyttää termiä erityisoppilas, joka voi vaikuttaa leimaavalta, vaan ilmaisua erityisen tuen päätöksen saanut oppilas. Erityisen tuen tarve voi muun muassa olla lyhytaikainen.
- erityiseen tukeen oikeutettu opiskelija / erityisopiskelija: Ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa ( 531/2017Avaa uuden ikkunan sivulle 531/2017 , 64 §) säädetään opiskelijanAvaa uuden ikkunan sivulle opiskelijan oikeudesta erityiseen tukeen (2). Tämän myötä toisen asteen koulutuksessaAvaa uuden ikkunan sivulle toisen asteen koulutuksessa ei ole enää suositeltavaa käyttää termiä erityisopiskelija, joka voi vaikuttaa leimaavalta, vaan ilmaisua erityiseen tukeen oikeutettu opiskelija.
- erityisopetukseen oikeutettu opiskelija: Lukiolain ( 714/2018Avaa uuden ikkunan sivulle 714/2018 ) mukaan opiskelijalla, jolla on kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada erityisopetusta (2)Avaa uuden ikkunan sivulle erityisopetusta (2) ja muuta oppimisen tukeaAvaa uuden ikkunan sivulle oppimisen tukea yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti.
- special-sanan käytöstä: YK:n syrjimättömän kielen opas UN Disability-Inclusive Communications GuidelinesAvaa uuden ikkunan sivulle UN Disability-Inclusive Communications Guidelines suosittelee, että henkilöön viittaavan special-sanan käytöstä luovutaan. YK:n Geneven maatoimisto tarkentaa omissa ohjeissaan ( Disability-Inclusive Language GuidelinesAvaa uuden ikkunan sivulle Disability-Inclusive Language Guidelines ), että special-sanan käytöstä luovutaan myös esimerkiksi opetusryhmien nimissä. Opetus- ja koulutussanaston kolmas laitos sisältää edelleen näissä suosituksissa vältettävinä pidettyjä ilmaisuja. Suositukset otetaan huomioon jatkotyössä.
- Käsitteen tunnus: c228
- Käsitejärjestelmäkaavio: Henkilön roolit oppimisessa/koulutuksessaAvaa uuden ikkunan sivulle Henkilön roolit oppimisessa/koulutuksessa
Tekniset lisätiedot
Sisällöstä vastaa
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
Luotu
Muokattu viimeksi
Voit antaa palautetta käsitteestä sanaston vastuuorganisaatiolle.Anna palautetta käsitteestäAloita uuden sähköpostin kirjoitus osoitteeseen oksa-palaute@postit.csc.fi